Reklamky a grafici ten výraz omílají pořád dokola, ale co to vlastně je? Kdo z laické veřejnosti ví, co se skrývá pod označením vizuální styl? Pojďme se na to podívat, protože ani vševědoucí Wikipedia nám bez znalosti odborných termínů na tuto otázku neodpoví.
Jak jednoduše definovat vizuální styl?
Vizuální styl je vlastně souhrn VŠECH vašich komunikačních materiálů a dalších artefaktů, kterými se vaše značka / jméno / firma obklopuje.
Ať už podnikáš, nebo vedeš nějaký projekt, dříve nebo později se dostaneš do situace, kdy se potřebuješ začít prezentovat i jinak než pouze slovně. Přijde čas vytvořit webové stránky, logo, profilové obrázky na firemních sociálních sítích, vizitky, letáky, samolepky na auto… a případně i mnoho jiných věcí. No a toto všechno patří do vizuálního stylu, který v tuto chvíli začínáš vytvářet.
Možná váháš, zda je to vůbec potřeba
Položme si otázku: Proč je dobré nad svými propagačními materiály přemýšlet globálně a tvořit je v jednom duchu? Je to jednoduché a odpověď zní: abychom byli odlišitelní od konkurence, od ostatních firem, cizích projektů nebo dalších podnikatelů.
Sama určitě víš, jakou barvu plechovky budeš v obchodě v regálu hledat, když si budeš chtít koupit originální kolu, jaká značka sportovního oblečení používá tři proužky a jaký typ restaurace značí žluté M. Všechny tyto značky mají silnou vizuální identitu, proto často ani nepotřebujeme vidět název jejich brandu, abychom je rozpoznali.
Jak to vypadá v praxi
Před časem se na mne obrátila mladá kadeřnice Iva, která je úžasná vlasová stylistka a rozhodla se, že už si nechce dále pronajímat křeslo ve velkém kadeřnictví, ale chce si zařídit svůj vlastní salon. Věděla, že chce své služby cílit na mladé lidi, kteří si k ní chodí měsíc co měsíc nechávat dělat nové módní sestřihy.
Začaly jsme si povídat a plánovat, co vše bude potřebovat připravit pro otevření nového salonu.
Na seznamu grafiky nám začaly přiskakovat položky: logo, ceduli nad dveře, polep výlohy, vizitky, webové stránky, reklamu na své auto, kterým bude jezdit do salonu a chce si cestou dělat reklamu. Diskutovaly jsme také další položky, které potřebuje mít sladěné ve stejném stylu – kadeřnické zástěry a celý interiér salonu.
Všechny tyto věci je potřeba navrhnout tak, aby tvořily jednotný celek, rezonovaly s osobností Ivy a oslovovaly její cílovou skupinu.
A právě všechny tyto prvky budou pak tvořit její (firemní) vizuální styl. Jejich cílem je, aby skrze svou vizuální podobu prezentovaly salon tak, aby byl jedinečně rozpoznatelný na první pohled.
Možná jsi v situaci, kdy také rozjíždíš své vlastní podnikání, ale říkáš si “no to je jasný, že to musí řešit, když si zařizuje kadeřnictví. Já chci ale podnikat JEN online, takže mne se to netýká, já si jen zřídím web, naplním ho obsahem a mám hotovo. Vždyť nejde o to, jak to vypadá, hlavně že tam zákazníci naleznou to co hledají.”
V krátkodobém horizontu ti to může stačit. V dlouhodobém horizontu, kdy chceš, aby se uživatelé například vraceli na tvůj web, je dobré tomu přizpůsobit i jeho podobu. Ta by měla být v souladu s tebou a současně být příjemná pro oko návštěvníka. O tom ale zase příště 🙂
Skrze své dlouholeté zkušenosti s grafickým designem pomáhám lidem s jejich sebeprezentací a budováním osobní značky, podtrhuji osobitost jejich podnikání a schopnost zaujmout na první pohled.